Alles went en alles komt goed - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Vries - WaarBenJij.nu Alles went en alles komt goed - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Vries - WaarBenJij.nu

Alles went en alles komt goed

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

16 Augustus 2013 | Suriname, Paramaribo

Twee kleine zinnetjes die ik de afgelopen weken vaak heb gehoord. Zowel vanuit Nederland als hier in Suriname. Inmiddels zit ik ruim twee weken hier. De klamme warmte begint inderdaad te wennen en gelukkig voor mij, valt er zo nu en dan nog een tropische bui. Ik zeg gelukkig, omdat de grote droge periode eigenlijk al begonnen is en het dus niet meer zo zou moeten regenen. Ik heb er geen moeite mee, want de buien brengen een aangename verkoeling met zich mee.

Pas een twee dagen in Suriname begon ik aan mijn eerste stagedag bij Small Grants Programme. Ik werd warm welkom geheten en kreeg een rondleiding door het hele UN gebouw. Het stukje kantoor waar ik zit, deel ik met Ramona. Zij is stagiaire van Surinaamse afkomst. Na het weekeind begon het biodiversiteitscongres waarbij alle landen vanuit het Guyana schild vertegenwoordigd waren. Ramona en ik stonden, met nog twee vrijwilligers, in een grote tent waar allemaal producten werden verkocht die gemaakt zijn in de binnenlanden. Small Grants Programme geeft microkredieten aan projecten en de gemaakte producten zoals tassen, zeep en verschillende oliën, werden hier verkocht. De boekhouding was een grote uitdaging aangezien ieder persoon die individueel tas X had gemaakt, ook dat geld weer terug moet krijgen. De dag na het congres heb ik dus nog een flink aantal uurtjes zitten rekenen – gelukkig klopte alles. Een filmpje n.a.v. het congres vind je hier: http://www.apintie.sr/vidi.php?vid=8067

Afgelopen vrijdag hadden we vrij omdat het inheemsendag was. Op deze dag kwamen er allemaal indianen in traditionele klederdracht naar de Palmentuin. Er werd muziek gemaakt, gedanst, van alles verkocht aan eten, drinken en kleding, mooi om mee te maken!

In het weekeind heeft Ramona meegenomen de bioscoop en Zumba. Het kijken naar een film in de bioscoop was ontzettend grappig. Bij iedere flauwe grap die gemaakt werd in de film, lag de zaal helemaal dubbel, wat ik dan weer lachwekkend vond. En ook Zumba was een mooie ervaring, wat ik waarschijnlijk wel zal blijven doen hier! Moet toch iets van losse heupen gaan creëren wil ik niet helemaal uit de toon vallen hier..

Bijvoorbeeld tijdens Carifesta (The Caribbean Festival of Creative Arts)! Want dat begint morgen en duurt tot 25 augustus. Helaas mis ik Noorderzon en de steekijsjes, maar daar krijg ik schaafijs voor terug! En veel muziek, dans, theater, film en met name: feest! Carifesta wordt onregelmatig (tussen de 3 en 5 jaar) georganiseerd, telkens in een ander land. Suriname is nu na 10 jaar weer aan de beurt en je merkt dat het heel erg leeft in de stad. Er wordt extra schoongemaakt, geverfd, mensen kopen mooie kleren. Ik ben erg benieuwd of het Noorderzon zal doen vergeten!

Nog even terug naar de dag van gister. Op woensdag ben ik met Ramona voor het eerst het veld ingegaan. We zijn met een busje naar Moengo gereisd, zo’n twee uur buiten de stad. We bezochten hier een bazaar waarop vroege schoolverlaters (bijvoorbeeld door tienerzwangerschap) met een marktkraampje stonden. Deze jongeren hebben een tweede kans gekregen en gepakt en worden nu opgeleid om binnenkort hun eigen onderneming te kunnen beginnen. Tijdens deze bazaar mochten ze al hun producten verkopen, met name eten en drinken, en ze werden onder andere beoordeeld op de zeven marketing P’s. De winnaars gingen er met prijzengeld vandoor en ondanks dat wij er door de hitte wel klaar mee maken (de prijsuitreiking ging Surinaams langzaam, zeg 1.5u om 5 prijzen uit te reiken), was het mooi om te zien hoe ontroerd sommige jongeren waren tijdens het in ontvangst nemen van hun prijs. Small Grants Programme ondersteunt dit project financieel, en ik heb nu met eigen ogen kunnen zien dat dit geld zeker goed terecht gekomen is.

Vandaag ben ik met Ramona voor het eerst naar de Centrale Markt geweest, vismarkt op vrijdag X10! Je kunt er verdwalen. Maar wel fijn om nu een plek te weten waar je goed groente en fruit kunt kopen. Ik ben benieuwd hoe de groene sinaasappel morgenochtend zal smaken!

Komende week staat er van woensdag t/m zaterdag alweer de volgende beurs op het programma. Hier zal het gaan over milieu en ontwikkeling. Er is een promotiefilmpje van deze beurs welke vrij land duurt, maar waar alle projecten voorbij komen die ook bij het biodiversiteitscongres aanwezig waren. Dit zijn min of meer de grootst lopende projecten van Small Grants Programme nu. Dus mocht je geïnteresseerd zijn en 12 minuten tijd over hebben: http://www.youtube.com/watch?v=mxh3wOCYb8o

Tot slot zie ik via Facebook natuurlijk al het moois van de keiweek en Donitas voorbij komen. Maar niet getreurd, want eind september ga ik -mits mijn visum het toelaat, dat wordt nog uitgezocht- met mijn nieuwe teamies naar Frans-Guyana voor een 5 daagse trip/ toernooi! Tot die tijd blijven we lekker trainen in de donkere gymzaaltjes waar zo nu en dan het plafond bijna naar beneden komt ;-).

  • 16 Augustus 2013 - 23:36

    Jade En Alex:

    Hoi Lotte,
    Klinkt goed, je bent al aardig bezig met wennen zo te zien. Leuk om te lezen wat je allemaal doet, succes ermee en we denken aan je! XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 29 Juli 2013
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 9140

Voorgaande reizen:

20 April 2014 - 05 Juli 2014

We all make the world - Cambodia

30 Juli 2013 - 18 Januari 2014

Suriname!

Landen bezocht: