Salsuri Sunset Cruise en (veel!) meer feest! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Vries - WaarBenJij.nu Salsuri Sunset Cruise en (veel!) meer feest! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Vries - WaarBenJij.nu

Salsuri Sunset Cruise en (veel!) meer feest!

Blijf op de hoogte en volg Lotte

01 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Zoo beste medemensen,

Het is al weer enige zonnige en de afgelopen weken vooral regenachtige dagen geleden dat ik iets van mij heb laten horen. Gevolg is dat ik zojuist even heel hard heb lopen nadenken over wat ik de afgelopen weken allemaal wel niet heb gedaan: veel! Nadat ik uitgebreid mijn eigen verjaardag heb gevierd, volgden er even zo mooie verjaardagsfeestjes bij de Canadese Ross in zijn enorme vila en van Martine waarbij ik (eindelijk) voor ’t eerst in Havana kwam. In Havana wordt op donderdag tot 01:30 salsa (en aanverwante dansen) gedanst. Je begrijpt, hier ben ik nu iedere donderdag te vinden. Want dat dansen, dat is me een belevenis hier! De innerlijke strijd van aan de rand blijven toekijken omdat het a. super mooi is en je je b. toch enigszins een houten klaas klunsje voelt en tegerlijkertijd de uitdaging om het toch maar gewoon te proberen, is bij alle Nederlanders iedere week weer voelbaar. Nu ik langzaam maar zeker wat meer lessen heb gevolgd, durf ik het zo nu en dan aan :-) En het zal alleen maar beter worden, want volgende week gaan we naast de salsa lessen een proefles zouk doen en als het bevalt de hele cursus.

Twee weken geleden ging ik op vrijdagavond naar het eerste TEDxParamaribo event, wat ontzettend gaaf was om mee te maken. Ook al waren de speeches niet allemaal even geweldig, de sfeer is bijzonder en inspirerend. Helaas had ik eerder op de avond waarschijk iets verkeerds gegeten, waardoor ik iets eerder weg ben gegaan. Het taxi ritje leek echt eindeloos lang te duren, thuis maar gauw in m’n bed gaan liggen. Helaas heb ik daar niet al te lang van mogen genieten en kon ik de wc van dichtbij bekijken.. Of het het eten is geweest of een virusje, dat blijft een beetje de vraag aangezien een van mijn huisgenootjes de week ervoor ziek was en een ander huisgenootje afgelopen week, dus na mij...
Die zaterdag daarna ben ik toch mee gegaan naar Colakreek, dat hadden we al een lange tijd gepland. Hier kun je lekker zwemmen, zonnen en relaxen bij water wat de kleur van cola heeft. Helaas heb ik er allemaal niet zo veel van meegekregen. Heb de hele dag in de hangmat liggen slapen... Ook zondag was ’t allemaal nog niet zo’n feest maar op maandag wel weer genoeg opgeknapt om naar stage te gaan gelukkig. We zullen maar zeggen, in het kader van je moet alles een keer meegemaakt hebben hier..

Vorige week was er een vol vreugde en verrassingen. Op donderdag kon ik een verrassingspakketje van Tobi ophalen bij een van de postkantoren hier. Hij had het via een goed georganiseerd bedrijf verzonden (op maandags) en binnen drie dagen kon ik het dus ophalen. Omdat het pakje van mijn ouders inmiddels al bijna een maand onderweg was, besloot ik toch nog maar het zoveelste belletje te wagen naar het veel tragere en chaotische SurPost. En jawel! Ook daar was het pakje inmiddels aangekomen :-) zo kon ik dus op 1 dag beide pakjes ophalen en uitpakken, wat een feest! Echt super super bedankt, het is zo fijn om wat vertrouwde dingetjes te eten (drop), ruiken (rituals bodylotion), lezen (Happinezz), zien (foto’s) etc. Echt super!
Maar dat was eigenlijk nog maar het begin van een weekeind vol jazz muziek en salsa dans! Twee festivals die gelijktijdig gehouden werden, kiezen dus! Op donderdag werd het Havana, waar we meededen aan een workshop waarbij de uitleg allemaal veeeeel te snel ging en waar we vervolgens 4 danskoppels mochten aanschouwen om te kijken hoe het dus wel moet. Fascinerend om te zien hoe ze de dames door de lucht vlogen, werkelijk..
Vrijdagavond zijn we naar jazz muziek geweest wat oke was, zaterdags was het beter! Wellicht doordat we op zaterdag eerst heerlijk gegeten hadden tijdens een evenement waar mannen gingen koken voor verschillende goede doelen. Het was echt een groot evenement met ik denk zo’n 40 verschillende stands vol eten/drinken en ander lekkers.

En toen brak de zondag aan.... De dag waar Marjon, Nancy en ik al een tijdje naar uitkeken want we hadden kaartjes weten te bemachtigen voor de Salsuri Sunset Cruise! 3,5 uur varen over de Suriname rivier op een boot met muziek, eten, drinken en natuurlijk dans! Het was werkelijk een fantastische avond die niet echt na te vertellen is. Gevalletje, daar had je bij moeten zijn...
Door al deze geweldige dingen vliegt de tijd veel harder dan ik zou willen. En het beste schijnt nog te moeten komen.. December schijnt DE feestmaand te zijn, ben benieuwd! Nog maar twee maandjes en dan zit ik al weer in het koude Nederland, iets waar ik nu liever nog niet over nadenk! We hebben hier wel maar vast sinterklaas lootjes getrokken en we hebben inmiddels 1 naam van een winkel waar ze pepernoten schijnen te verkopen. Zwarte pieten genoeg, alleen nog een sinterklaas! Ik heb alle ophef maar deels meegekregen hier, maar ik kan zeggen.. De Surinamers vieren hier zelf ook sinterklaas en vinden de ophef over het algemeen maar vreemd.
Gelukkig vindt de vreemdelingenpolitie het verder niet erg dat ik hier als bakra nog steeds in het land ben zonder geldige stempel in mijn paspoort. Die verliep namelijk op 30 oktober. Ik weet niet hoevaak ik heb moeten bellen maar op 29 okt. kreeg ik voor de zoveelste keer iemand aan de telefoon die zei dat mijn verblijfsvergunning (die je moet hebben om langer dan 3 maanden te mogen blijven) nog niet is goedgekeurd. Oftewel, het papiertje waarop staat dat ik hem heb aangevraagd, is nu mijn “bewijsstuk” dat ik hier mag zijn, niet langer m’n paspoort.. Heel logisch allemaal maar zolang zij zeggen dat 't niet erg is, is Su niet bepaald het land om me daar zorgen over te maken.. Als ik 'm voor eind december maar heb want ik gok dat ze zonder stempel op het vliegveld wellicht wel moeilijk zullen doen.

Qua stage, daarvoor ben ik hier toch in the end, gaat het allemaal nog steeds erg goed. Vorige week hebben we drie dagen workshops verzorgd voor (hopelijk) toekomstige project aanvragers. Omdat de matige kwaliteit van documentatie vaak een probleem is bij de goedkeuring van een project, is bedacht om deze workshops te organiseren. Zo hopen we meer kwalitatief goede aanvragen binnen te krijgen zodat het beschikbare geld hopelijk gaat belanden waar het zo hard nodig is.
Zojuist heb ik het concept van mijn onderzoeksrapport opgestuurd naar mijn begeleiders in NL en hier op het kantoor. Nu is het even afwachten hoeveel daar nog weer aan gesleuteld moet worden! In de tussentijd zal ik me voornamelijk bezig houden met het schrijven van de nieuwsbrief die echt bommetje vol wordt, het schrijven van success stories en het ontwerpen van posters. Ook moet ik langzaam aan gaan kijken naar wat ik vanaf januari in NL weer kan gaan doen. Op dit moment staat qua studie alles nog open (minor, nog een stage, losse keuzevakken etc), maar sowieso ben ik op zoek naar een bijbaantje per januari, dus mocht iemand iets horen, let me know.

Vanavond gaan we hier, opnieuw in het giga huis van Ross, Halloween vieren. Ben zeer benieuwd naar alle outfits! Hopelijk pak ik nog een paar uurtjes slaap mee want morgen zal ik erg vroeg mijn bedje uit gaan. Samen met Marjon en Nancy (en allemaal nieuwe vrienden), ga ik naar Nickerie/Bigi Pan voor twee daagjes. Vanmiddag ga ik mijn eigen hangmat kopen, ik weet zeker dat ik daarin zaterdag heerlijk zal slapen in het hangmat huisje op het water in een meer...... Heerlijk om weer even het binnenland in te gaan!

  • 01 November 2013 - 19:17

    Lia:

    gaaf verslag hoor! Je maakt leuke dingen mee! stiekem wel beetje jaloers hoor!! Veel plezier nog de laatste maanden. Xx

  • 01 November 2013 - 19:21

    Cherelle:

    Bofkont! Wat een fijne verhalen allemaal (behalve van je paspoort dan)! En inderdaad, nog maar twee maandjes te gaan, dus geniet er nog maar lekker van. In januari wacht ik (en de Grippies met mij) je op en het lijkt mij goed jouw salsa moves eens te bewonderen tijdens een ouderwets avondje stappen in Grunn! Wanneer kom je ook nog maar aan in NL? Dikke kus en geniet nog! Liefs Cheryl

  • 01 November 2013 - 20:02

    Tante Greet:

    Even adem halen......jeetje, wat een bomvol leven heb je daar. En dan heb ik het woord volleybal nog niet eens gezien.....

    Wat super, liefje, dat je zo enorm geniet, ook al doet een virusje soms even moeilijk.
    Hou dit gevoel vast, straks, in de kou en de somberheid.

    Wij zijn in afwachting van de nieuwe Koedijkse spruit, en vieren en passant wat verjaardagen mee. Tamar zegt dat de nieuwe spruit op 8 november komt. Goed idee, maar dat duurt nog zo lang....

    Geniet nog ff door, ik hoop dat je geschrift meteen goedgekeurd gaat worden, en tot gauw.

    Dikke hug,
    Je tante

  • 04 November 2013 - 16:07

    Jade:

    De verhouding 'feest' en 'stage' wordt steeds gezelliger in je verslagjes :-).
    Blijf gezond en geniet lekker, dikke kus van Alex en mij X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 29 Juli 2013
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 9117

Voorgaande reizen:

20 April 2014 - 05 Juli 2014

We all make the world - Cambodia

30 Juli 2013 - 18 Januari 2014

Suriname!

Landen bezocht: